S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení.

Menu

 
Reels Image

Čo je freska?

08.11.2018

Čo je freska?

Skúmanie antickej techniky maľby na stene.

Freska je jedna z najvýznamnejších nástenných techník v dejinách umenia. Napriek tomu, že sa najčastejšie spája s umeleckou renesanciou, sa freska používala už tisícky rokov pred tým. Dnes sa inšpiruje rovnako starými ako súčasnými umelcami.


freska

Vytvorené maľovaním priamo na omietku, fresky ponúkajú trvalosť, ktorá sa nenachádza vo všetkých formách umenia. Nie je prekvapením, že muralisti aj práve preto uprednostňujú túto techniku. Dokazujú to aj dobre zachované majstrovské diela vrátane Pompejeských múrov či renesančného umelca Michelangela a jeho svetoznámeho stropu Sixtínskej kaplnky.

 

freska

 

Čo je freska?

Freska je typ maľby, pri ktorej sa maľuje farbou na stenu alebo strop miestnosti a to aplikáciou pigmentu na intonaco (najvrchnejšia vrstva omietky). Talianske slovo fresco znamená „čerstvý“, pretože pravé intonaco pod freskou musí byť pri aplikácii farieb vlhké. Ide teda o priame nanášanie pigmentu na vlhkú omietku, čo spôsobuje dlhotrvajúcnosť farieb a samotnej maľby.

 

Typy fresiek

Existujú tri bežné typy fresiek: buon (pravá), secco (suchá) a mezzo (médium).

Pri maľovaní buon fresky („pravej fresky“) pracuje umelec priamo na vlhkej omietke. Kvôli prirodzenej lepivosti inotaca nemusí použitý pigment obsahovať žiadne väzobné médium, ktoré prepojí farbu a stenu. Namiesto toho sa dá jednoducho zmiešať len s vodou.

 

Naopak, secco ("suchá freska") freska používa ako plátno suchú omietku. Aby farby držala na stene je potrebné zmiešať používané pigmenty s väzobným médiom, ako je lepidlo alebo vaječný žĺtok.

 

Mezzo ("médium freska") freska je maľovaná na takmer suchý až polosuchý intonaco. Počas renesancie sa tento typ fresky stal široko používaným a v popularite nakoniec prekonal aj buon fresku.

freska

 

Umelci pri maľbe fresky používajú ručne vyrábané farby. Skladajú sa z minerálnych pigmentov, ktoré sa získavajú zo zeme. Tieto pigmenty totiž najviac odolávajú alkalickému pôsobeniu vápna, ktoré rýchlo ničí sýtosť a jasnosť farieb. Pigmenty sa miešajú s destilovanou vodou a skladujú v prevažne sklenených nádobkách.

 

Zo štetcov sa používajú všetky druhy vláken, no najčastejšie tvrdšie zvieracie štetiny. Okrúhlosť či plochosť štetcov záleží od úsekov a typu fresky. Dávajte ale pozor na veľmi jemné štetiny, ktoré môžu vypadávať a zanechávať tak vo vašej freske nechcené vlákna.

 

freska

 

Dnes sme si priblížili čo – to z teórie, zhrnuli sme si hlavné typy fresiek a hlavne vysvetlili, čo to freska vlastne je. Nabudúce sa ponoríme do histórie tohto typu maľby a povieme si o najznámejších freskách zo sveta umenia.

S radosťou,

Sabína

 

 

Blog ARTMIE

Štítky

akrylové farby Euforia farby Cacadu farby na kožu nápady na darčeky plaster art setacolor ako nakresliť motýľa ako zabaviť deti počas karantény akonamiešaťčervenúfarbu akonamiešaťfialovúfarbu akonamiesathnedufarbu akonamiešaťmodrúfarbu akonamiešaťoranžovúfarbu akonamiesattmavozelenufarbu akonamiešaťzelenufarbu akryl akryl akrylová farba Pentart akrylová fixa akrylové farby akvarelové farby akvarelové popisovače Amsterdam aranžovanie ARTMIE artmiecontest batikovanie betón butter pasta ceruzka čo darovať čo darovať umelcovi COPIC decoupage Dekor Paint dekorácia dekupáž dekupaz drevená doska Ecoline ekologické maľovanie euforia European Art Awards exteriérový stojan Faber-Castell farba roka farby na keramiku farby na porcelán farby na sklo farby na telo farby na textil farby na tvár farby pre deti farby svietiace v tme filmy o umelcoch fixky na kožu fixky na textil fluorescenčné farby freska Gesso guľatý štetec gvašové farby háčkovanie Hahnemühle hand lettering heavy body hobby hustota akrylových farieb impasto Inktober ARTMIE jarnetvorenie kaligrafia Koh-i-noor korálky kreslenie kriedová farba kvíz lak liatie akrylových farieb linoryt makramé maľba gvašom maľovanie na drevo maľovanie na hodváb maľovanie na kožu maľovanie na kožu maľovanie na sklo maľovanie na textil maľovanie na tvár maľovanie podľa čísel maľovanie s deťmi maľovanie špachtľami markery maskovacie médium medicina meisaniefariebtabulka metalická farba metalickapasta micron perá midas Midas pasta miešanie akrylových farieb miesaniefarieb modelovacia hmota modelovanie mramorovanie Mucki napady napínacie lišty návod na kreslenie netoxické farby olejové farby Olejové Pastely paletový nôž pasparta pasta patologicka pébéo Pigma Micron plátno popisovače na sklo a porcelán pouring art primarnefarby prírodné farby profesionalnaznačka prstové farby rám reliéfna pasta Royal&Langnickel rozhovor šablóna na maľovanie šablóny na textil Sakura perá samotvrdnúca modelovacia hmota scrapbooking sekundarnefarby šeps servitkovatechnika servitky ShopRoku sieťotlač sketchbook journal sketchdiary skicar Soft Body Solo Goya Triton špachtle sprej štetec stojan štruktúry svetlostálosť techniky akryl tekutametalickapasta terpentínový olej tip na darček tipy transfer trendy v maľovaní u nás v Artmie uhlík umelci umeleckasutaz umenie vajíčka Van Gogh vlnenie papiera vosk vyrobapapiera vytvarna technika watercolourbook zakladnefarbyaichmiešanie živica zlaskykumeniu zlato

Vytvorené systémom www.webareal.sk

M2RjMDAyN
Obľúbené produkty
Celkom: 0
Všetko do košíka
Doprajte si tvorivé prekvapenie
{IMAGE}
{NAME}
Skladom Číslo: {NUMBER} Cena: {PRICE} €
-
1
+
Pridať do košíka
{SECOND_IMAGE}
{SECOND_NAME}
Skladom Číslo: {SECOND_NUMBER} Cena: {SECOND_PRICE} €
-
1
+
Pridať do košíka