O samotnej maľbe toho nevieme viac ako to, že pochádza z roku 1618 a tajomná „dáma v červenom“ mala v čase vzniknutia portrétu 36 rokov. Mould vo videách odstraňuje ochranný lak, používaný na ochranu náterov, ktorý časom zožltne či stmavne. Lak konkrétnej maľby sa datuje až na 200 rokov. Nie je však nezvyčajné, aby reštaurátori zbavovali maľby laku, pre navrátenie ich pôvodnej farby.
Olejové farby sú na báze oleja, čo znamená, že nie sú riediteľné vodou. Na ich nanášanie na plátno sa používajú prevažne mäkké syntetické štetce. Farby sa riedia pomocou olejov ako napríklad makový, ľanový, či terpentínový. Ak chcete predísť rýchlemu zažltnutiu farby, tak odporúčam použiť terpentínový olej. Na zafixovanie maľby je najpraktickejší lak na olejové farby v spreji, a to kvôli dôkladnému a rovnomernému pokrytiu celého povrchu plátna.
Nie je však jasné, aké prípravky používa Mould vo svojich videách, no k najatraktívnejším tipom patrí terpentín zmiešaný s inými riedidlami, ktoré nerozložia olejovú farbu pod krycím lakom.
No ako každá práca, tak ani táto sa nezaobíde bez skúseností, dobrých prípravkov a trpezlivosti. Medzi reštaurátorov patrí zmes historikov, umelcov a chemikov, ktorí starostlivo skúmajú maľby, aby určili aký lak bol použitý a akým spôsobom budú pracovať na jeho rozpustení. Pomocou skúšobných náplastí zisťujú, ktoré chemikálie najlepšie fungujú na rozpustenie zažltnutých vrstiev laku a zanechávajú jasné, brilantné farby.
Dúfam preto, že pán Mould rozšíri portfólio zreštaurovaných prác a prinavráti tak jas a sviežosť viacerým umeleckým dielam. Zatiaľ sa však môžeme len prizerať a s radosťou očakávať návrat “dámy v červenom“.
Želám vám veľa tvorivosti, inšpirácií a chuti do práce.
Vaša verná priateľka, Sabína.